Keskiajan Turun uudesta logosta
Logon suunnittelija Ikaros Ainasoja kertoo uuden logon suunnitteluprosessista:
Keskiaikaiset markkinat on nyt Keskiajan Turku. Sain suunnitella tälle legendaariselle tapahtumalle uuden logon. Tapahtumakokonaisuuteen kuuluvat vanhaan tuttuun tapaan myös Aboa Vetus, Turun linna, Turun tuomiokirkko ja Rohan Tallit, jotka saivat siinä sivussa myös omat tapahtumalogonsa samaan tyyliin suunniteltuna.
Miten tähän ilmeeseen sitten päädyttiin?
Olen kuullut vuosien varrella useampia mainintoja, kuinka Turun Keskiaikasten markkinoiden tunnuksen teksti tai esimerkiksi esitteissä käytetyt kirjasimet eivät ole ”oikeasti keskiaikaisia”. Millainen siis oikeasti on keskiaikainen kirjoitustyyli?
Keskiaikaisella kirjoitustyylillä viitataan useimmiten joko varhaiskeskiajalla käytettyyn, nykyisen latinalaisen kirjoituksen pohjana toimivaan karolingiseen minuskeliin tai myöshäiskeskiajalla käytettyihin goottilaisiin kirjoitustyyleihin, joista tunnetuimpiin kuulunee tekstuura. Nykypäivän viihdekulttuurin luomat mielikuvat ovat vakiinnuttaneet näistä juuri jälkimmäisen kuvastamaan keskiaikaista kirjoitusta. Tekstuura ja muut goottilaiset tekstityylit ovatkin näyttäviä ja jämeryydeltään helposti logoksi sopivia; niiden heikkona puolena voidaan kuitenkin pitää ajoittain hyvinkin vaikeaa luettavuutta, mikä juontuu keskenään hyvin samankorkuisista kirjaimista ja tasaisesta välistyksestä.
Varhais- ja myöhäiskeskiajan väliin jäävällä sydänkeskiajalla oli käytössä karolingisen minuskelin ja goottilaisten kirjoitustyylien välimuoto, jota voidaan kutsua mm. varhaisgoottilaiseksi kirjoitustyyliksi. Varhaisgootilaisessa kirjoitustyylissä on nähtävissä goottilaisten tyylien paksumpi ja tiiviimpi rakenne, mutta se on vielä selkeästi luettavaa. Tyyli muistuttaa kuitenkin edelleen siinä määrin varhaiskeskiaikaista tyyliä, ettei se ole välittömästi tunnistettavissa keskiaikaiseksi tyyliksi nykyaikaisen suuren yleisön silmissä.
Tutkiskeltuani eri kirjoitustyylejä tulin siihen tulokseen, että haluaisin tunnuksessa esiintyvän tyylin olevan tekstuurahenkinen, mutta kuitenkin luettavuudeltaan varhaisempia tyylejä vastaava. Aloin etsiä sydänkeskiajan lopulla kirjoitettuja tekstejä toivoen niissä olevan kaikki vaatimuksiani vastaavat ominaisuudet, eikä kauakaan kun löysin etsimäni.
Logon tekstityylin innoittajaksi valikoitui lopulta noin vuonna 1300 kirjoitettu Aspremontin psaltteri ja tuntien kirja (Aspremont Psalter-Hours). Käyttämällä tämän sydän- ja myöhäiskeskiajan murroksessa kirjoitetun kirjan tekstiä pohjana kirjainjäljennöksissäni pystyin varmistamaan tekstityylin ajanmukaisuuden säilyttäen kuitenkin nykyihmiselle helpon luettavuuden.
Postauksen yhteydessä näette lopullisen tuotoksen, joka on suunniteltu tapahtuman kokoon, tunnettuuteen ja merkittävyyteen sopivalla tavalla arvokkaan uniikiksi: se perustuu kokonaan käsityönä tekemääni tekstityyliin, joka on historiallinen, näyttävä ja nykymittapuulla hyvinkin aidosti keskiaikainen. Sen persoonallisuutta lisäävät tarkoituksenmukaiset epätäydellisyydet, jotka tuovat siihen ajanmukaista karismaa.